Nu in Science Live

Er is op dit moment geen onderzoek in Science Live. Het volgende onderzoek start zaterdag, 8 juli 2017 en heet:
Het verwerken van positieve reclame

Alle Science Live onderzoeken ›

Hieronder vind je een beroemd experiment uit de gedragswetenschappen:

03%20marshmallow%20test

De Marshmallow-test

Hoe komt het toch dat de één moeiteloos spaart voor een grote verre reis of een nieuwe computer, terwijl de ander telkens weer zwicht voor de onweerstaanbare koopjes in de stad? En waarom kan de één wel zonder al te veel moeite afvallen, terwijl het de ander maar niet lukt om van de koekjestrommel af te blijven? Volgens psycholoog Walter Mischel ligt het allemaal aan ons vermogen tot uitstel van genot. Zijn experiment met marshmallows maakte hem in 1972 in één klap wereldberoemd.

De verleiding weerstaan?

Mischel vroeg vierjarige kleuters aan een tafel te gaan zitten met een marshmallow op een bordje voor hun neus. Hij vertelde ze dat ze deze direct op mochten eten. Maar… ze mochten ook wachten tot hij over een kwartiertje terugkwam, en dan zou hij ze als beloning nóg een marshmallow geven. Wat een dilemma! Zouden ze kiezen voor het directe genot van die ene marshmallow? Of toch even doorbijten, afzien van de directe bevrediging en dan straks twee snoepjes opeten? In het volgende filmpje zie je hoe moeilijk het was voor de kinderen:

Hoe de kleuters het ervan afbrachten? Een klein deel van de proefpersoontjes at de marshmallow direct op zodra de onderzoeksleider de kamer uit was. De meesten konden de verleiding echter weerstaan. Voor een tijdje althans. Toen de onderzoeker na een kwartiertje terugkwam, had maar liefst tweederde van de kleuters de marshmallow toch opgegeten. Slechts eenderde was in staat geweest het grotere doel voor ogen te houden en de verleiding te weerstaan.

Follow-up studies

Veertien jaar later, toen de kinderen hun school hadden afgerond, zocht Mischel ze nog een keer op. Zou hun gedrag als kleuter een goede voorspeller zijn geweest van hoe succesvol ze later zouden zijn? Tot zijn verbazing bleek dat het geval: kinderen die als vierjarige de verleiding niet hadden kunnen weerstaan, hadden een lager zelfbeeld en meer problemen in relaties met anderen. De tieners die als kleuter wel het vermogen hadden gehad om hun genot uit te stellen voor een groter doel, waren gelukkiger, socialer en haalden hogere cijfers op school.

In 2011 – de kleuters waren ondertussen veertigers — zocht Mischel zijn proefpersonen nog een laatste keer op. Wat hij in hun tienerjaren had gevonden, gold nog steeds. De kleuters die in 1972 de verleiding konden weerstaan, waren nu succesvolle volwassenen met goede banen en fijne relaties. De kinderen die toen wel voor de ene marshmallow gingen, waren minder gelukkig en succesvol in het leven. Ze hadden minder goede banen en meer problemen in hun relaties.

Een kijkje in de hersenen

Mischel legde de proefpersonen tijdens zijn laatste bezoek ook in een hersenscanner – iets dat in 1972 natuurlijk nog niet mogelijk was. Ook hier vond hij verschillen tussen de beide groepen. Met name de activiteit in de hersengebieden die betrokken zijn bij het maken van keuzes en bij verslaving was anders voor de twee groepen.

Mischel en zijn team denken dat de mogelijkheid tot uitstel van genot voor een deel wordt bepaald door onze intelligentie. Wie het grotere geheel kan overzien en zijn aandacht af kan leiden van verleidingen, zal meer bereiken in het leven. En dat is blijkbaar al op zeer jonge leeftijd bepaald.

Nieuws van Science Live