Een zin in een zin in een zin in een zin... Kun jij dit aan?

Taal is een essentieel onderdeel van ons dagelijkse leven. Om duidelijk met elkaar te kunnen communiceren, beschikken we over complexe kennis van taal. Herhaling is een voorbeeld van deze complexe kennis. Hoe begrijpen we een zin in een zin in een zin in een zin?

Kaft_istock_14812237_small

Net als Russische poppen die in elkaar genesteld zijn, komen in taal ook genestelde zinnen voor, zoals: ‘De aap naast de olifant naast de giraffe naast de krokodil is groot.’

Begrijpen kinderen zulke zinnen hetzelfde als volwassenen? Wat doen mensen bij een zin zoals: ‘Zet de aap naast de olifant naast de giraffe.’ Plaatsen ze (van links naar rechts) eerst een aap, dan een olifant en dan een giraffe? Of plaatsen ze de aap tussen de olifant en de giraffe?

Tijdens de zomervakantie, van 29 augustus t/m 4 september 2016, onderzoeken wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en de University of Massachusetts Amherst in NEMO Science Live de fascinerende en complexe wereld van herhalingen in taal door middel van een leuke app. Verwerken kinderen zulke herhalingen op een andere manier dan volwassenen? En zo ja, zijn hier patronen in te ontdekken?

Dit leuke onderzoek is geschikt voor iedereen vanaf 3 jaar oud.
Doe mee met de hele familie!

Deze keer met deelname van:

Rijksuniversiteit Groningen
The University of Massachusetts Amherst

Dit onderzoek is afgerond

Onderzoek uitgevoerd: zomervakantie 2016 in NEMO Science Museum.

Er deden 287 proefpersonen mee aan het onderzoek. Wij danken alle deelnemers.

De onderzoekers

Nieuws van Science Live